Nie korzystałeś jeszcze nigdy z leasingu? Chciałbyś się dowiedzieć więcej na temat tej formy finansowania? Postaramy się w tym wpisie zamieścić kilka informacji, które będą dla Ciebie przydatne.

Czym jest leasing?

Na początek wyjaśnimy Ci czym jest leasing. Powiedzmy, że otworzyłeś firmę transportową i potrzebujesz zakupić ciężarówkę. Oczywiście możesz zakupić ją z własnych środków ale chwilowo nie dysponujesz taką gotówką. Zwróciłeś się do banku o kredyt, ale doradca w banku powiedział, że Twoja firma jest jeszcze zbyt młoda aby otrzymać finansowanie w postaci kredytu i kazał zgłosić się za 6 lub 12 miesięcy. Niestety nie możesz czekać aż tyle. Przecież Twoja firma nie będzie mogła funkcjonować i zarabiać bez tej ciężarówki. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie leasing.

Leasing polega na tym, że leasingodawca kupi wybraną przez Ciebie ciężarówkę (lub inny przedmiot) i odda ją Twojej firmie w użytkowanie. Ty w zamian za to będziesz co miesiąc wpłacał leasingodawcy raty leasingowe. Po zakończeniu umowy leasingowej możesz wykupić od leasingodawcy przedmiot i wtedy przechodzi on na Twoją własność. Cena wykupu z reguły jest dużo niższa od wartości rynkowej leasingowanego przedmiotu.

Rodzaje Leasingu

  • Leasing operacyjny, który charakteryzuje się tym, że zarówno wpłatę początkową jak również poszczególne raty leasingu można wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Umowy leasingu operacyjnego są zawierane najczęściej na okres od 24 do 60 miesięcy. Po spłaceniu rat można dokonać wykupu przedmiotu od firmy leasingującej np za 1% jego wartości.
  • Leasing finansowy. Skutki podatkowe leasingu finansowego są podobne do kredytu. Przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne oraz część odsetkową raty leasingowej. W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, leasing finansowy nie jest traktowany jako dostawa usługi. W ustawy o podatku od towarów i usług jest on traktowany jako dostawa towaru. W związku z tym na wszystkie koszty związane z leasingiem finansowym jest wystawiana faktura VAT. W tym rodzaju leasingu leasingobiorca wraz z uiszczeniem płatności za ostatnią fakturę leasingową staje się właścicielem przedmiotu. Nie ma tutaj opcji wykupu.
  • Leasing zwrotny polega na tym, że przyszły leasingobiorca sprzedaje firmie leasingowej środek trwały za gotówkę, a następnie korzysta z niego na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub finansowego. Jest to dobry sposób na szybkie zasilenie firmy kapitałem, który można przeznaczyć np na inwestycje.

Co może być przedmiotem leasingu?

Teoretycznie przedmiotem leasingu może być każdy środek trwały, który zgodzi się sfinansować leasingodawca. W praktyce najczęściej leasinguje się pojazdy lekkie, tuż za nimi klasyfikują się pojazdy ciężkie oraz różnego rodzaju sprzęty włączając w to sprzęt komputerowy. Leasing nieruchomości jest ciągle jeszcze mało popularny.

Ile kosztuje leasing?

Jako przedsiębiorca z pewnością jesteś ciekawy ile jakie koszty musisz ponieść korzystając z leasingu. Leasing można określić jako najtańszą formę finansowania zewnętrznego środków trwałych. Ciężko dokładnie określić koszt leasingu w tym artykule, gdyż jest on uwarunkowany od wielu czynników takich jak wysokość wpłaty inicjalnej, okres finansowania itp. Przykładowo: im wyższa będzie opłata inicjalna tym niższa będzie suma opłat leasingowych, im wyższe będą raty leasingu tym niższy będzie koszt wykupu itp

Aby poznać dokładny koszt leasingu, przyjdź do naszego biura “Grunwaldzka KREDYTY” przy ul. Grunwaldzkiej 0 w Przeworsku lub zadzwoń do nas pod nr 532 565 555 i podaj kilka niezbędnych danych abyśmy mogli przygotować dla Ciebie konkretną propozycję.

Koszty leasingu, które trzeba ponieść na wstępie

  • Opłata inicjalna zwana inaczej opłatą początkową. Wpłata początkowa może wynieść od 0% do 45% wartości leasingowanego przedmiotu.
  • Ubezpieczenia OC i AC za pierwszy rok w przypadku leasingu pojazdów Niektórzy leasingodawcy umożliwiają wliczenie ubezpieczenia do rat leasingowych, ale w takim przypadku do sumy kosztów ubezpieczenia będzie doliczony podatek VAT.
  • Koszty rejestracji w przypadku pojazdów – ten koszt ponosi leasingodawca, ale obciąży nim leasingobiorcę.
  • Koszt rzeczoznawcy – ta opłata będzie wymagana tylko wtedy jeśli przedmiotem leasingu będzie nietypowy pojazd lub maszyna.

Jakie dokumenty należy przedstawić podczas wnioskowania o leasing?

Przy ubieganiu się o leasing zwykle wystarczy przedstawić 2 dokumenty tożsamości oraz podać dane rejestrowe firmy. W niektórych przypadkach możesz zostać poproszony o dodatkowe dokumenty takie jak KPiR, Zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS lub US, PIT, CIT itp.

Gdzie wziąć leasing w Przeworsku?

Zapraszamy do naszego biura “Grunwaldzka KREDYTY” przy ul. Grunwaldzkiej 0 w Przeworsku. Nasi eksperci pomogą w uzyskaniu leasingu najbardziej dopasowanego do Twoich potrzeb.

Polub nas na Facebook

Zadzwoń teraz!